• A/B Test: Bij een A/B Test wordt er van een advertentie/webpagina/… een kopie gemaakt waar een kleine aanpassing aan wordt gemaakt. Een bepaald percentage van de bezoekers krijgt vervolgens versie 1 te zien. De andere bezoekers krijgen de tweede versie (met kleine aanpassing) voorgeschoteld. Aan de hand van de resultaten van beide versies kan beslist worden welke het beste werkt.
  • Banner-blindness: onbewust banners op websites niet meer zien
  • Conversieratio’s: het totaal aantal klikken/bezoekers gedeeld door het totaal aantal bezoeken dat tot een conversie hebben geleid
  • Converteren: wanneer een bezoeker van een website een actie uitvoert die geld opbrengt voor de website-eigenaar
  • Cookies: kleine bestanden die door browsers op je computer worden geplaatst
  • CPA: Cost Per Acquisition: de gemiddelde kost per conversie
  • CPC: Cost Per Click: de kost voor één klik op een advertentie
  • CRM-systeem: Customer Relationship Management systeem. Dit is een programma dat de gegevens van klanten bijhoudt in databases.
  • Cross-device : over verschillende apparaten (smartphone, tablet, computer…) heen
  • CTR: Click-Through-Rate. Het totaal aantal klikken op de advertentie gedeeld door het totaal aantal vertoningen van een advertentie.
  • Customer journey: een strategische voorstelling van hoe een prospect een klant wordt. De customer journey kan ook verder lopen wanneer een persoon al klant is maar aangezet dient te worden om herhalingsaankopen uit te voeren.
  • Display-netwerk: Het display netwerk van Google. Een verzameling van duizenden websites die advertentieruimte beschikbaar stellen.
  • Frequentieratio: het aantal keren dat een advertentie aan 1 persoon weergegeven wordt
  • Google Adwords: Het adverteerprogramma van Google.
  • Impressies: weergaven van een advertentie
  • KPI’s: Key Performance Indicators of Kritieke Prestatie-Indicatoren. Doelstellingen uitgedrukt in cijfers.
  • Landingspagina: de pagina waar mensen op terecht komen na het klikken op een link/advertentie
  • Leads: prospects die reeds aangetoond hebben interesse te hebben in het product of de dienst van een bedrijf
  • Organische resultaten: de zoekresultaten in zoekmachines die gratis verkregen zijn door een goede website
  • Pixel code: een stukje code dat nagaat welke mensen bepaalde pagina’s bezocht hebben
  • Pop-up bericht: Een bericht dat automatisch geopend wordt bovenop het huidig (browser)venster.
  • Pre-roll video-advertentie: een video-advertentie dat afgespeeld wordt vooraleer de eigenlijke video begint af te spelen
  • Prospect: mogelijke nieuwe klant
  • Responsive website: een website dat automatisch de structuur zal aanpassen op basis van de grootte van het scherm waarop de website wordt bekeken
  • ROI : Return On Investment. Een percentage dat weergeeft hoeveel euro er verdiend wordt aan elke euro dat er gespendeerd wordt aan de investering
  • RTB of Real Time Bidding: Wanneer een surfer op een website terecht komt wordt zijn/haar cookie gelezen door de website met gegevens als de leeftijd, het geslacht… Deze cookie-gegevens worden doorgestuurd naar alle mogelijke adverteerders die tegen elkaar opbieden voor de advertentieplaats. De advertentie van de hoogste bieder zal dan uiteindelijk worden weergegeven.
  • Segment: een deel van de markt
  • Showrooming: een fenomeen waarbij consumenten in een offline winkel onderzoek doen naar producten om deze later online te kopen
  • Targeten: richten tot. Bijvoorbeeld: een advertentie targeten op vrouwen –> een advertentie richten naar vrouwen
  • Template: een sjabloon
  • Top-of-mind merk: het merk waar een persoon als eerste aan denkt wanneer je aan een product of dienst denkt. Bvb: frisdrank –> Coca-Cola
  • Touch points: punten waardoor een persoon in contact komt met een bedrijf. Bvb: de website, een email, een advertentie, een radiospot,…
  • Trigger: iets wat een persoon doet beslissen om iets te doen
  • UTM: Urchin Traffic Monitor
  • Zoekmachine: websites als Google, Bing, Yahoo… die sites indexeren
  • Zoeknetwerk: het “zoeken” gedeelte van een zoekmachine. Dit is het meest gekende onderdeel van grote zoekmachines zoals Google. Advertenties in het zoeknetwerk zullen rechts en boven de organische zoekresultaten komen te staan.