Voor- en nadelen van retargeting

Zoals bij alle advertentiemogelijkheden zijn er voor- en nadelen verbonden aan retargeting. Het is dan ook voor alle bedrijven en adverteerders die retargeting overwegen belangrijk om de voor- en nadelen van deze manier van adverteren te bekijken. Op deze pagina zullen daarom de belangrijkste voor- en nadelen besproken worden.

Voordelen van retargeting

Retargeting biedt veel voordelen in vergelijking met “gewone” online advertenties. Hoewel het nu ook al mogelijk is om op verschillende platformen als Google en Facebook zeer gericht te adverteren, gaat retargeting toch nog een stapje verder. Doordat de persoon aan wie er advertenties getoond worden al eens op de website van de adverteerder is geweest of een bepaald zoekwoord heeft gebruikt in een zoekmachine die door de adverteerder getarget wordt, geeft de persoon aan interesse te hebben in het product of de dienst die de adverteer aanbiedt.

kimberly clarkHet logische gevolg van een retargeting campagne zijn dan ook conversieratio’s die (veel) hoger ligger dan bij gewone online advertentie campagne’s. Dit was ook het geval bij de campagne van Kimberly Clark. Mensen die reeds op de website van Kimberly Clarks waren geweest waren 20% vlugger geneigd om een interactie aan te gaan met een advertentie. Bovendien hadden deze bezoekers een conversieratio dat tussen 50% en 60% ligt wat énorm hoog is. Een ander voorbeeld is Watchfinder, een online retailer (met brick-and-mortar store in Londen) dat dure luxueuze horloges verkoopt. Nadat bleek dat slechts 1% van de bezoekers die voor het eerst op de website terecht kwamen ook echt gingen converteren hebben ze besloten in te zetten op retargeting met een ROI van 1300% als gevolg! Ook de CPA (Cost Per Acquisition) daalde met 13% en de AOV (Average Order Value) lag 13% hoger.

 

Nadelen van retargeting

Wanneer er aan retargeting gedaan wordt zonder dat hier veel over nagedacht is kunnen er heel wat nadelen de kop opsteken.

Ten eerste kan de geadverteerde het gevoel krijgen gestalkt te worden door de adverteerder. Wanneer de adverteerder het dagelijks frequentieratio voor weergave van de advertentie aan gebruikers te hoog zet of hier zelfs helemaal geen limiet op plaatst kan de geadverteerde het gevoel krijgen overal op het internet achtervolgd te worden. Een maximaal frequentieratio van 7 weergaven per dag is meestal een goed beginpunt. Aan de hand van de behaalde resultaten die bekeken kunnen worden in Analytics na het uitvoeren van experimenten dient dit uiteraard aangepast te worden naar het meest interessante punt.

Ten tweede kan de geadverteerde het product ondertussen gekocht hebben in een andere webshop of in een brick-and-mortar winkel.
Ten derde kan het voorkomen dat de geadverteerde helemaal geen interesse heeft in het product of de dienst. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer iemand anders dan de geadverteerde zelf op de PC/laptop/tablet/smartphone heeft gesurft op het internet.

Om dit alles zoveel mogelijk binnen de perken te houden en frustratie van de geadverteerde tegen te gaan dient er goed nagedacht te worden over:

  • Frequentieratio: hoeveel keer moet een advertentie aan de geadverteerde weergegeven worden?
  • Hoe lang blijft een persoon in de lijst staan? Met andere woorden: hoe lang blijft de geadverteerde advertenties zien van de adverteerder over dat ene product/ die ene dienst zonder hierop gereageerd te hebben of de website bezocht te hebben of dergelijke?
  • Op welke platformen moeten er retargeting advertenties ingezet worden? Enkel Facebook of ook het Display Netwerk van Google,…

 

 

 

Voorbeeld van goede retargeting strategieën

 

retargeting voordelen en nadelen

Er bestaat een hele resem aan goede praktijken om het maximale uit een retargeting campagne te halen. Laten we bij wijze van voorbeeld een retailer nemen dat onder andere printers verkoopt.
Deze retailer verkoopt behoorlijk wat printers maar waar hij echt winst uit haalt zijn de inktcartridges.

Helaas lijken zijn klanten de weg naar zijn winkel niet meer te vinden om inktcartridges te kopen. De retailer denkt dat zijn klanten, al dan niet online, elders inktcartridges kopen waar deze misschien wel goedkoper te verkrijgen zijn. Hij weet dat een inktcartridge, bij gemiddeld verbruik, na ongeveer 2 maanden leeg is. Om ervoor te zorgen dat de klanten hun inktcartridges bij dezelfde retailer koopt, zou de retailer een retargeting campagne kunnen opzetten.

Telkens wanneer er een printer verkocht wordt moet de klant in een remarketing lijst komen. Dit kan door het emailadres op te vragen en dit emailadres in te voegen in een excel bestand of in een CRM-systeem. De retailer kan dan beslissen om anderhalve maand na aankoop, advertenties voor zijn inktcartridges te vertonen aan die klant. Op die manier zal de koper ongeveer 2 weken lang geconfronteerd worden met langs de ene kant een inktcartridge in zijn printer dat bijna leeg is en langs de andere kant advertenties van de retailer waarmee de klant reeds vertrouwd is, om nieuwe inktcartridges te kopen al dan niet met een promotie of kortingscode aan verbonden. De promotie voor die inktcartridges verloopt uiteraard nog voor de inktcartridge ook werkelijk leeg is aangezien de koper anders geneigd zal zijn om inktcartridges te gaan vergelijken en hoogstwaarschijnlijk ergens anders wel een goedkoper alternatief zal vinden.

 

Lees hier verder over de soorten retargeting