Search Retargeting / Search Remarketing

Search retargeting, ook wel search remarketing genoemd, is een vorm van retargeting dat volledig los staat van de eigen site of nieuwsbrieven van een bedrijf. Bij search retargeting wordt er gebruik gemaakt van de cookies die reeds op individuen hun computer staan. Met search retargeting gaat men op zoek naar de zoekwoorden waar een persoon naar zoekt. Als één of meerdere van deze zoekwoorden overeen komen met de zoekwoorden van de advertentie campagne, wordt deze persoon aan een lijst toegevoegd. Daarna kan de advertentie aan alle personen getoond worden buiten de zoekmachine om, dus op websites / apps van derden.

search retargeting

Deze manier van retargeting kan erg succesvol zijn doordat het individu reeds een interesse voor het product / de dienst / … van het bedrijf lijkt te hebben én nog niet gevonden heeft wat hij / zij wenst te vinden. Bovendien hoeven deze personen de website van de adverteerder nog niet eerder bezocht te hebben. Zo wordt er een grotere doelgroep bereikt die toch interesse hebben in het product of de dienst van de adverteerder.

Bijvoorbeeld: Een persoon is op zoek naar een tuinstoel. Deze persoon surft naar Google en zoekt op het zoekwoord “Tuinstoelen”. Op dat moment wordt een cookie gemaakt (of aangevuld) met de zoekterm “Tuinstoelen”. Aangezien het bedrijf dat adverteert tuinstoelen verkoopt heeft deze in Google Adwords (of Bing Advertising) “Tuinstoelen” als zoekwoord opgegeven om te retargeten. Nadat deze persoon de zoektocht naar tuinstoelen (tijdelijk) heeft stopgezet, surft deze naar een nieuwssite om daar enkele artikels te lezen. Naast één van deze artikels komt een advertentie van het bedrijf dat tuinstoelen verkoopt. Deze vorm van adverteren kan voor de meubelsector erg interessant zijn aangezien meubels over meestal geen impulsieve aankopen zijn en het adverterend bedrijf de persoon in kwestie kan blijven targeten.

 

Adverteren kan met Google op verschillende platformen.

Zo heb je ten eerste het Zoeknetwerk. Dit omvat de “standaard” advertenties boven de organische resultaten alsook in de rechterkolom.
Ten tweede is er het Display Netwerk. Het display netwerk omvat verschillende sites die zich aangesloten hebben om advertenties via Google Adwords advertenties weer te geven. Op dit netwerk is retargeting mogelijk. Wanneer een bezoeker een website heeft bezocht kan deze een advertentie van de website te zien krijgen op bijvoorbeeld een vergelijkingssite.
Ten derde is er het Shopping Netwerk. Voor het Shopping Netwerk moet de adverteerder een account hebben aangemaakt op het Google Merchant Center. In het Merchant Center dient dan een product feed geüpload te worden om advertenties in het Shopping Netwerk weer te geven. Ook op het Shopping Netwerk kan retargeting toegepast worden. Deze advertenties worden weergegeven op het Display Netwerk. Bovendien kunnen er met het Shopping Netwerk ook Dynamic Ads of dynamisch gegenereerde advertenties weergegeven worden.

 

 Voorbeeld Search Retargeting / Search Remarketing

Search retargeting kan niet enkel efficiënt zijn wanneer zoekwoorden worden getarget die een product of dienst verwoorden maar ook het targeten van concurrentie kan tot goede resultaten leiden. Om dit te verduidelijken, hieronder een filmpje:

 

In dit filmpje is het adverterende bedrijf Toyota. Toyota had ervoor kunnen kiezen om zoekwoorden als “truck” en “pick-up” te gaan targeten. Echter, wanneer Toyota niet op producten of het merk van de concurrent had geadverteerd, dan hadden ze een potentiële klant verloren.
Ook in de meubelsector kan dit toegepast worden. Wanneer mensen denken aan meubels, komt IKEA meestal als eerste naar voren. Voor kleinere meubelwinkels is het dus erg interessant om zoekopdrachten met het woord “IKEA” ook te targeten. Over deze strategieën kan je hier meer lezen.

 

Lees hier verder over Facebook retargeting