On site retargeting of re-engagement

On site retargeting is vooral interessant voor bedrijven met een webshop waarbij de customer journey geoptimaliseerd moet worden om verlatende bezoekers zonder geplaatste bestellingen te minimaliseren. Dit soort van retargeting kan beter omschreven worden als re-engagement aangezien het veeleer gaat over het opnieuw terugwinnen van de aandacht van de bezoeker dan het opnieuw bereiken van de bezoeker door middel van advertenties, berichten of dergelijke via e-mail, websites van derden etc.

Praktische werking

Een eerste mogelijkheid om aan on site retargeting te doen of een bezoeker te “re-engagen”  kan door een boodschap te doen weergeven in een pop up wanneer de bezoeker je website probeert te verlaten. Ongeveer de helft van de bezoekers zullen nieuwsgierig zijn en zullen de boodschap lezen. Het is dus van groot belang dat dit bericht relevant is voor de verlatende bezoeker en dat de boodschap specifiek is.on site retargeting re-engagement pop up bericht

Voorbeeld 1 : On site retargeting

Een voorbeeld van een dergelijk bericht kan het volgende zijn; een bezoeker heeft op een webshop iets in het winkelmandje geplaatst maar verlaat de website. Hier kan een pop up bericht met “Before you walk away, take advantage of 5% off on your order”een goede trigger zijn om de bezoeker op je website te houden en te doen overgaan tot een aankoop.

Praktisch gezien kan on site retargeting gedaan worden door een code in het bericht te verwerken dat gebruikt kan worden als kortingscode bij het plaatsen van de bestelling. Op deze manier kan er via de analytics ook goed bijgehouden worden hoeveel mensen deze code gebruikt hebben en dus hoeveel mensen er op de website zijn gebleven dankzij het pop up bericht.

Dit soort berichten zijn vooral goed in te zetten wanneer een website te kampen heeft met relatief veel bounce-bezoeken. Gewoon de backspace gebruiken om de website onmiddellijk terug te verlaten is hier niet mogelijk aangezien de bezoeker eerst nog een klik moet doen op het bericht wanneer deze de website wenst te verlaten.

Voorbeeld 2 : On site retargeting

Een ander soort mogelijke boodschap zou een vraag naar de verlatende bezoeker kunnen zijn. Het is namelijk mogelijk dat de bezoeker je website verlaat omdat deze iets niet (gemakkelijk) terugvindt. De vraag “Hoe kunnen we u helpen?” kan een goed bericht zijn voor dergelijke pop up.

Met deze boodschap krijgt de bezoeker het gevoel dat zijn/haar mening belangrijk is voor de webshop. Bovendien kan er interessante feedback uit de antwoorden komen.

Een interessante tool voor on site retargeting voor webshops is de mogelijkheid om de inhoud van het winkelwagentje van een bezoeker te laten mailen naar zichzelf. Het proces on site retargeting re-engagement pop upgaat dan als volgt:

1. De bezoeker plaatst artikelen in het winkelmandje
2. De bezoeker verlaat de website zonder de bestelling geplaatst te hebben
3. De bezoeker krijgt een pop up bericht waarin er gevraagd wordt of deze wel zeker is de pagina te willen verlaten zonder de bestelling te plaatsen en krijgt de bezoeker tevens de mogelijkheid om een e-mailadres op te geven naar waar de inhoud van het winkelwagentje gestuurd kan worden.

In een best-case scenario beslist de bezoeker hier om de pagina niet te verlaten en de bestelling alsnog te plaatsen.
Een ander mogelijk resultaat is dat de bezoeker zijn/haar e-mailadres achter laat in het pop-up bericht. In dit geval krijgt de webshop de mogelijkheid om opnieuw contact te hebben met de potentiële klant via e-mail. Niet alleen kan de webshop op deze manier onmiddellijk (automatisch) een e-mail versturen met de inhoud van het winkelwagentje maar kan deze ook beslissen om bijvoorbeeld 2 weken nadien, indien de bestelling nog niet geplaatst is, opnieuw een herinneringsmail te versturen met de inhoud van het winkelwagentje.
Deze mails kunnen ook aan promotionele acties verbonden worden. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat in een e-mail naar de bezoeker vermeldt staat dat deze gratis verzending krijgt bij gebruik van een bepaalde code of door het gebruiken van een bepaalde link. Ook in dit geval is het gemakkelijk om te meten hoeveel bezoekers op dit bericht positief hebben gereageerd en door deze berichten/e-mails een bestelling hebben geplaatst.

Een laatste manier van on site “retargeting” kan rendabel zijn voor alle websites met een registratieformulier / contactformulier / bestelformulier of dergelijke. Dit proces gaat als volgt:

1. De bezoeker begint een registratieformulier / contactformulier / bestelformulier in te vullen
2. De bezoeker verlaat de website zonder op de ‘submit’ knop te klikken waardoor het formulier normaal gezien dus niet doorgestuurd wordt naar de databases. Echter, de bezoeker had wel zijn/haar emailadres ingevuld en die is real-time opgenomen.
3. De bezoeker krijgt een e-mail omtrent het achtergelaten winkelwagentje / met meer informatie over het bedrijf / de vraag of het bedrijf de (verlatende) bezoeker ergens mee kan helpen etc.

 

Voor meer informatie omtrent on site retargeting of re-engagement, kan er meer informatie gewonnen worden bij Ve-Interactive. Ve-Interactive is gespecialiseerd in onder andere on site retargeting / re-engagement en vele andere manieren van retargeting.

 

Lees hier verder over e-mail retargeting