Mobiele apparaten in België

Door de toename van smartphones en tablets en de daarbij horende technologische vooruitgang van deze apparaten worden smartphones en tablets steeds meer gebruikt. Volgens een publicatie van Sanoma zou in 2014, 40% van de Belgische bevolking een smartphone bezitten en ongeveer 30% een tablet.

aantal smartphone gebruikers belgie 2014

 

Aantal apps op mobiel apparaat

Op een smartphone of tablet worden veel apps gebruikt, dat bewijst ook een studie van Nielsen. De studie geeft aan dat  smartphone gebruikers 89% van de tijd dat ze media consumeren, dit doen door middel van een app. Daarentegen wordt slechts 11% van de media-tijd geconsumeerd door het mobiele web.

mobile usage apps

Mobiel adverteren

Een studie van myThings toont dan weer aan dat mobile retargeting een CTR (click through rate) heeft dat 46% hoger ligt dan retargeting op een desktop en tegelijkertijd een 37% lagere CPC (cost per click) had.

De resultaten van deze studie zijn overweldigend goed. Belangrijk is wel om hierbij rekening te houden met het “Fat Finger” fenomeen. Dit fenomeen staat voor de ‘accidental clicks’ van een mobiele gebruiker. Volgens een studie van Pricewaterhousecoopers, gepubliceerd op Adweek, zou ongeveer de helft van de mobiele klikken van advertenties ongewild gebeuren.

accidental clicks mobile adverteren in app retargeting

 

Voorbeeld in app retargeting

Zoals op onderstaande screenshots te zien is, kunnen advertenties in apps op verschillende plaatsen weergegeven worden. Meestal worden de advertenties bovenaan of onderaan het scherm geplaatst. Echter, bijvoorbeeld bij veel mobile games wordt er een pre-roll video-advertentie getoond wanneer de applicatie opgestart wordt of wanneer een bepaald punt in de game bereikt is.

 

in app retargeting voorbeeld 1

 

in app retargeting voorbeeld 2

 

 

Lees hier verder over CRM retargeting