Wat is het Google Display Network?

Onderstaande video legt uit wat het Google Display Network precies is.

Het Google Display Network is een verzameling van erg veel websites die advertenties willen vertonen (in ruil voor een vergoeding). Wanneer een adverteerder een advertentie maakt op Google Adwords kan hij er voor kiezen om zowel op het Zoek- als het Display-netwerk te adverteren of op slechts 1 van deze netwerken. Echter, op beide netwerken kan aan retargeting gedaan worden. Het principe van het Google Display Network werkt als volgt:

  1. Een adverteerder maakt een advertentie, geschikt voor retargeting, en krijgt hiervoor een pixel code
  2. De adverteerder implementeert deze code op zijn website
  3. Een bezoeker heeft de website van de adverteerder bezocht maar verliet de site alvorens te converteren
  4. De bezoeker surft op het internet naar websites die een onderwerp behandelen dat relevant is aan het product of de dienst van de adverteerder en krijgen een advertentie van de adverteerder te zien
  5. De bezoeker klikt op de advertentie, komt op de website van de adverteerder terecht en converteert

Volgens een ondervraging van Matt Ackley, waarvan de resultaten gepubliceerd zijn in een artikel op Search Engine Land, was het Google Display Network in 2014 het meest gebruikte kanaal om retargeting op te gaan toepassen.
De reden waarom het Google Display Network zo populair is onder online marketeers is ook niet verwonderlijk. Via het Merchant Center van Google kan een bedrijf ook dynamische advertenties maken.

 

Similar Audiences

Wanneer een website nog niet heel erg veel bezoekers heeft, kan de functie similar audiences een goede manier van werken zijn om gelijkaardige personen te targeten. Google zal aan de hand van de interesses en het surfgedrag van personen een gelijkaardige doelgroep maken als de personen die in de retargeting doelgroep zitten. Deze mensen kunnen vervolgens getarget worden met advertenties zonder dat deze een bepaalde website bezocht hebben. Wanneer de mensen in de retargeting doelgroep veranderen, zal de similar audiences doelgroep ook automatisch veranderen om zo goed mogelijk de juiste mensen te kunnen bereiken.

Om gebruik te maken van similar audiences moeten er wel minimum 500 personen in de retargeting doelgroep zitten en moeten deze mensen gelijkaardige interesses en gelijkaardig surfgedrag vertonen. Een similar audiences doelgroep kan namelijk niet gemaakt worden op basis van interesses en surfgedrag van individuele personen. Meer informatie omtrent similar audiences is te vinden op de support pagina van google.

 

Dynamische advertenties

Een retailer kan in het Google Merchant Center een “productfeed” aanmaken. Dit houdt in dat er een lijst wordt aangemaakt met daarin alle producten die de retailer verkooGoogle Merchant Center Google Display Networkpt. Als de retailer dan zijn webpagina’s op een juiste manier gaat taggen met pixel codes, al dan niet met de Google Tag Manager, dan kunnen er dynamische advertenties gegenereerd worden. Dit betekent dat wanneer een bezoeker van de retailer bijvoorbeeld een paarse sofa heeft bekeken, er in de advertenties die deze bezoeker later op het web tegenkomt met diezelfde paarse sofa zal zijn.

 

 

Lees hier verder over in app retargeting