Ook op het sociaal netwerk Facebook kan retargeting toegepast worden. Onderstaande grafiek van Statista toont aan dat meer en meer bedrijven de advertentiemogelijkheden van Facebook inzien en dat hier dan ook steeds meer budget aan gereserveerd wordt. Bijna 56% van de bedrijven gaf in augustus 2013 aan dat ze van plan zijn om meer budget aan Facebook Advertising te besteden.

statista facebook advertising

 

 

 

 

Op Facebook zijn er verschillende plaatsen waar er geadverteerd kan worden. Zo kan je advertentie in de rechterkolom komen te staan. Maar je kan er evengoed voor kiezen om (enkel) te adverteren in het nieuwsoverzicht. Een advertentie in de rechterkolom kan er als volgt uit zien:

facebook retargeting ad rechterkolom ikea

Een advertentie in het nieuwsoverzicht ziet er zo uit:

facebook retargeting ad nieuwsoverzicht oneplus 2

Het voordeel van een advertentie in het nieuwsoverzicht is dat mensen deze advertenties dikwijls niet echt als reclame ervaren. Dit doordat vrienden een pagina dikwijls al hebben “leuk gevonden”. Ook op een mobiel apparaat (smartphone, tablet) kan je met Facebook adverteren.

 

Facebook Exchange

Sinds juni 2012, door de lancering van Facebook Exchange is retargeting ook op Facebook mogelijk. Zo kan je gaan targeten op Facebook-gebruikers die de website van de adverteerder heeft bezocht maar ook op gebruikers die bepaalde webpagina’s (bijvoorbeeld een bepaald product) bezocht hebben. Verder is het ook mogelijk om mensen te targeten die een webpagina gedurende een bepaalde tijd niet bezocht hebben (bijvoorbeeld de landingspagina van een bepaalde promotie). Om op deze manier te kunnen adverteren is een pixel code nodig. Deze pixel code kan verkregen worden in Facebook Exchange en dient in de code van de website geplaatst te worden.

facebook retargeting advertising aangepaste doelgroepen

 

Vergelijkbare doelgroep

Op Facebook kan er ook geadverteerd worden naar een doelgroep die grote gelijkenissen vertoont met je aangepaste doelgroep. Met deze aangepaste doelgroep worden de mensen die geretarget worden omdat ze een website bezocht hebben bedoeld. Dit kan een interessante aanvulling zijn op een retargeting campagne aangezien deze mensen hoogstwaarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in de diensten of producten van de adverteerder.

facebook retargeting vergelijkbare doelgroep

 

Facebook carroussel-advertentie

Update 1 juni 2015:

Sinds 1 juni 2015 kan er op Facebook in 1 retargeting advertentie ook meerdere producten of diensten weergegeven worden door advertenties met een carrousseleffect. Er kunnen tot vijf afbeeldingen in 1 advertentie weergegeven worden waarbij er bij elke afbeelding een andere link gebruikt kan worden. Zo kan een bedrijf meer details over producten en diensten geven maar kan er ook een verhaal verteld worden door gebruik te maken van de op elkaar volgende afbeeldingen. Ook om bestverkopende producten weer te geven kan een Facebook-advertentie met carrousseleffect een goede oplossing zijn. Meer informatie over dit soort advertenties kan op deze facebook for business pagina gevonden worden.

facebook retargeting caroussel advertentie

 

Lees hier verder over Twitter retargeting