Wanneer een marketeer “retargeting” zegt denken veel mensen aan de advertenties van Zalando of Booking.com die je wekenlang kunnen achtervolgen op het internet. Waar mensen dan dikwijls niet bij stilstaan is dat deze advertenties op verschillende online kanalen weergegeven worden en dat daar dikwijls een ander adverteerkanaal achter zit. Een advertentie op Facebook is namelijk niet via dezelfde interface gemaakt als een advertentie op een blog. In deze rubriek zullen de verschillende platformen waarop retargeting mogelijk is besproken worden.

Meest gebruikte soorten retargeting

soorten retargeting kanalen onderzoek

 

Volgens een artikel van Search Engine Land en zoals bovenstaande grafiek weergeeft, wordt retargeting nu vooral ingezet op het Display- en Zoeknetwerk. Daarbovenop beweert 44% van de ondervraagden hun retargeting campagnes volledig op Google Adwords beheerd worden. Van alle soorten retargeting kunnen we dus zeggen dat de mogelijkheden van Google Adwords het belangrijkste zijn voor het merendeel van online adverteerders. Dit wil uiteraard niet zeggen dat de andere kanalen niet belangrijk zijn. Adverteerders moeten uitzoeken wat ze juist willen bereiken met hun advertenties en hoe ze dit doel op een zo (kosten)efficiënt mogelijke manier kunnen bereiken.

 

Lees hier verder over on site retargeting