Inleiding Retargeting Analytics

Volgens een studie van Statista is op vlak van real-time social media metingen, Google Analytics koploper met 62%. Hoewel dit niet bewijst dat Google Analytics Google retargeting analyticsde beste analytics tool is, kan er gesteld worden dat de mogelijkheden die Google Analytics, en zeker sinds de lancering van Universal Analytics, erg uitgebreid zijn en dat uit deze data belangrijke lessen getrokken kunnen worden. Dit onderdeel zal dan ook besproken worden aan de hand van Google Analytics inclusief UTM Tagging en de Google Tag Manager.

 

Google Analytics vs Universal Analytics

Met Google Analytics kan een website beheerder rapporten maken waarin staat hoeveel bezoekers de website heeft gehad met daarin een onderscheid tussen nieuwe en terugkomende bezoekers, waar deze bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze hebben bekeken, bij welke pagina’s ze de sessie afgesloten hebben enz.

Sinds 2014 is Google Analytics veranderd in Universal Analytics. Met Universal Analytics zijn de oorspronkelijke functies van de klassieke Google Analytics behouden maar wordt er op een ander soort manier gemeten. Als een bezoeker met Google Analytics een site bezocht op zijn/haar desktop computer en later met een smartphone, dan werd deze als een verschillende bezoeker beschouwd terwijl het eigenlijk om dezelfde persoon gaat. Bij Universal Analytics is het mogelijk om deze link te leggen en zal deze persoon, of deze nu met een smartphone, desktop of gelijk welk ander apparaat de website bezoekt als één persoon gezien worden.

Nog een belangrijke upgrade bij Universal Analytics is de mogelijkheid om online en offline data te synchroniseren. Om offline data in UA te krijgen dient er een verbinding te zijn tussen het CRM-systeem van de websitebeheerder en het UA account.

 

UTM Tagging

Om de resultaten van retargeting campagnes goed te kunnen meten met Universal Analytics is het belangrijk om UTM Tagging toe te passen. UTM Tagging is niets meer dan URL’s maken om later, wanneer gebruikers op één van deze URL’s hebben geklikt te kunnen zien vanwaar (en van welke advertentie) deze bezoekers juist komen. Deze URL’s aanmaken gaat gemakkelijk met de URL-maker van Google. Via deze URL’s zal in Universal Analytics duidelijk zijn van welke bron de bezoekers komen, via welk medium (email, cpc…) enzoverder. Ook om de resultaten van A/B-test (zowel op vlak van advertentie als op vlak van website inhoud) te meten en te vergelijken is UTM Tagging een must!

 

Smart Lists

Zoals op de support pagina’s van google geschreven is, is een Smart List een remarketingdoelgroep die door Google Analytics gegenereerd worden om het aantal conversies te maximaliseren. Via zelflerende routines toe te passen op de conversiegegevens zal Google Analytics bepalen bij welke gebruikers de kans op een conversie in een volgende sessie het grootst is. Daarna zal Google Analytics zich automatisch op deze gebruikers gaan richten.

Om gebruik te maken van een Smart List moet de website maandelijks minstens 500 e-commercetransacties genereren en 10.000 paginaweergaven per dag ontvangen. Als de website dit aantal niet bereikt zal de Smart List gegenereerd worden aan de hand van conversiegegevens van vergelijkbare bedrijven die ervoor hebben gekozen hun anonieme conversiegegevens te delen met Google Analytics.

Google Tag Manager

Veel bedrijven maken gebruik van heel wat verschillende tools waarvoor er telkens een stukje code op alle pagina’s van de website dient geïmplementeerd te worden. Na het invoeren van verschillende tools is deze code dikwijls een warboel waarin het niet meer duidelijk is welk stukje code waarvoor dient. Om dit probleem op te lossen heeft Google de gratis tool GTM (Google Tag Manager) gepubliceerd.

De GTM is een soort container waarin verschillende stukjes code van verschillende tools in kunnen. Deze container is op de website van Google Tag Manager aan te passen. Om de GTM te implementeren hoeft er slechts éénmaal een stukje code op de website geplaatst worden. Wanneer er dan een stukje code aangepast wordt in de container van Google Tag Manager, worden deze aanpassingen op de volledige site doorgevoerd.

Voor bedrijven dat verschillende tools gebruiken is Google Tag Manager ten zeerste aangeraden. Het zal er voor zorgen dat er een duidelijker overzicht over de code is, het is gemakkelijker aan te passen, het is gemakkelijker om een tool tijdelijk in of uit te schakelen en de website zal sneller laden omdat de browser minder code moet inlezen.

Heatmapping Tools

Om een visueel beeld te krijgen van het gedrag van website bezoekers kunnen heatmapping tools de oplossing bieden. Met dergelijke tools is het mogelijk om visueel weer te geven waar de website bezoekers het meest geklikt hebben, hoe lang het duurde voordat ze een klik hebben uitgevoerd, hoe ver de bezoekers op de pagina naar beneden scrollen, enz.
Een voorbeeld van dergelijke tool is Mouseflow. Met Mouseflow kunnen er erg veel heatmaps getoond worden met allerlei statistieken maar worden de surfsessies van website-bezoekers ook opgenomen en kunnen deze nadien afgespeeld worden. Op deze manier kan de websitebeheerder zien wat de bezoekers juist bekijken, waar hun muis gepositioneerd staat, etc. Het is alsof de websitebeheerder over de schouder van de websitebezoeker mee kan kijken op het scherm.

Voorbeeld klik-heatmap

klik-heatmap

 

Voorbeeld bewegings-heatmap

bewegings-heatmap

 

Voorbeeld scrolling-heatmap

scrolling-heatmap

 

Voorbeeld live-recording

 

 

Lees hier verder over de meubelsector