Definitie Retargeting

In 2010, tijdens het opkomen van het fenomeen “retargeting” werd retargeting als volgt gedefinieerd op Marketingfacts:

“Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.”

Kortom, met retargeting worden er advertenties weergegeven op basis van vorige acties.

Hoe werkt retargeting?

De meest gekende vorm van retargeting gaat als volgt te werk:

1. Een bezoeker surft op een website
2. De bezoeker plaatst iets in het winkelmandje/bekijkt een product/bekijkt het contactformulier/… en verlaat de website
3. De bezoeker krijgt later een advertentie te zien op een andere site, in een app of in een e-mail van het adverterende bedrijf om zo (opnieuw) tot een conversie te leiden

 

Dit alles is mogelijk door cookies. Wanneer iemand een website bezoekt, zal er een (anoniem) cookie aan de bezoeker geplaatst worden. Wanneer deze persoon dan op een ander moment op een andere website aan het surfen is zal de bezoeker herkend worden en kunnen er advertenties van het adverterend bedrijf vertoond worden. Of die advertentie ook werkelijk getoond zal worden hangt af van het bod dat er wordt uitgebracht voor die advertentieplaats. Als er nog een andere adverteerder is die (al dan niet voor retargeting) ook een advertentie wilt vertonen aan de bezoeker, zal er een soort veiling zijn waarbij de hoogste bieder wint. Dit alles gebeurt in een fractie van een seconde en de bezoeker merkt hier niets van. Voor meer informatie met betrekking tot Real-Time Bidding kan je bij Marketingfacts heel wat artikels vinden.

 

Dit filmpje van Propel Marketing verduidelijkt nogmaals wat Retargeting juist is:

 

Waarom moeten bedrijven aan retargeting doen?

Volgens een presentatie van Retargeter zijn er verschillende redenen waarom retargeting interessant kan zijn voor een bedrijf.

1. Maak (opnieuw contact): Om opnieuw contact te maken met bezoekers die een website onmiddellijk verlaten hebben zonder een conversie te hebben gegenereerd

Bezoekers die een website onmiddellijk verlaten zijn niet per se verloren bezoekers. Deze bezoekers zijn meestal geïnteresseerd in de producten of diensten die deze website aanbied. Door hen opnieuw een advertentie te tonen waarin het product of de dienst wordt weergegeven, kunnen ze opnieuw op de website terecht komen en alsnog een conversie genereren.

Terwijl 90 tot 98% van website bezoekers niet converteren kan retargeting met extra touch points aanzetten tot converteren en prospects verder in het aankoopproces leiden.

2. Word gezien: blijf in het zicht van prospects als ze op het internet aan het surfen zijn

Mogelijke kopers zijn dikwijls geneigd om uitgebreid onderzoek te doen naar alle opties. Retargeting kan ervoor zorgen dat je bedrijf in het zicht van prospects blijft terwijl ze de concurrentie evalueren.

Volgens Retargeter.com zijn 50% van de leads geschikt als kopers maar zijn zij zelf niet klaar om te kopen. Bijkomend onderzoek zou aantonen dat 35 tot 50% van de verkopen naar de verkoper gaan dat als eerste reageert.

3. Word top of mind: Maak van het merk/ het product/ de website een top-of-mind merk

Retargeting zorgt voor waardevolle impressies van een merk voor gebruikers die het merk op zijn minst éénmaal gezien hebben. Daarbovenop zal de overweging om te gaan converteren ook verder groeien.

4. Target de juiste mensen: verhoog ROI door op maat gemaakte advertenties aan een belangrijk publiek voor het merk weer te geven

Door advertenties weer te geven aan mensen die reeds hebben aangegeven een interesse in een merk of product te hebben kan er budget bespaard worden door geen advertenties weer te geven aan mensen die sowieso niet zullen converteren. Volgens een studie van Comscore leiden retargeting campagnes tot een stijging van 1046% in merk gerelateerde zoekopdrachten en een stijging van 726% in website bezoeken na 4 weken van blootstelling aan retargeted advertenties.

 

Lees hier verder over de voor- en nadelen van retargeting