10 Stappenplan Retargeting in de meubelsector

 

Op deze pagina staat een 10-stappenplan voor meubelretailers om retargeting op een doordachte manier in te zetten. Er zijn slechts 10 stappen maar het is belangrijk om bij elke stap lang genoeg stil te staan. Om optimale resultaten te krijgen is het noodzakelijk dat elke campagne nauwgezet wordt opgevolgd en er systematisch optimalisaties uitgevoerd worden. Zowel op vlak van zoekwoorden, advertentieteksten, landingspagina’s, targetinginstellingen etc zullen er zaken zijn die er voor zorgen dat de campagnes zullen resulteren in een betere ROI. Helaas is er geen standaard plan voor de instellingen van deze campagnes. Dit komt doordat een bepaalde instelling voor de ene meubelretailer beter zal werken dan voor de andere. Begin daarom met een klein (test)budget waarmee er geëxperimenteerd kan worden om vervolgens meer budget toe te wijzen aan de meest rendabele manier. Eenmaal de juiste manier gevonden is zullen de problemen van “gewoon” online adverteren grotendeels opgelost kunnen worden. Advertenties zullen relevanter zijn voor de consumenten en de advertenties zullen bijgevolg betere resultaten opleveren.

 

1. Stel de doelstellingen op die met behulp van retargeting moeten behaald worden:

Bepaal de KPI’s die van belang zijn om van de retargeting campagnes geslaagde campagnes te maken. Hou deze KPI’s altijd in het achterhoofd bij het opzetten, beheren en evalueren van de campagnes.

2. Kies wie de retargeting campagnes zal opzetten, beheren en optimaliseren:

Er kan gekozen worden voor een extern bureau of voor een personeelslid dat vertrouwd is met online adverteren.

3. Laat een zoekwoordonderzoek uitvoeren:

Uit het zoekwoordonderzoek zal blijken welke termen voor een webshop uit de meubelsector belangrijk zijn. Uit een interview met Maxmeubel blijken namen van productsoorten erg belangrijk te zijn. Ga daarom na welke productsoorten veel gezocht worden en belangrijk kunnen zijn.

4. Zorg voor een goede website:

Laat een goede website maken door een bureau. Zorg ervoor dat de website gekoppeld is aan een CRM-systeem, dat de productpagina’s goed aangevuld zijn met duidelijke informatie en professionele foto’s etc. Een website dat geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik is ook geen overbodige luxe. Uit een interview met Maxmeubel blijkt namelijk dat het internet voor consumenten een belangrijke bron van inspiratie is. Door de stijging in het mobiel surfgedrag is het dus ook belangrijk om een mobiel-vriendelijk website/webshop te voorzien.

5. Maak een productfeed waarin alle meubels opgesomd worden:

In deze productfeed moet op zijn minst volgende informatie op terug te vinden zijn;

- Naam van het product
– Foto’s van het product
– Prijs van het product
– ID-nummer van het product

6. Zet een Search Retargeting campagne op:

Volgens een onderzoek van Google heeft 51% van de consumenten die onlangs een aankoop hebben gedaan in de huishoudelijke apparaten sector hiervoor online onderzoek gedaan. Dit is dus de ideale kans voor meubelretailers om in een vroeg stadium van het aankoopproces duidelijk aanwezig te zijn door middel van Search Retargeting. Zet daarom via Google Adwords een (search) retargeting campagne op. Gebruik hiervoor de zoekwoorden die belangrijk bleken uit het zoekwoordonderzoek van stap 3.

7. Zet een Facebook Retargeting campagne op, aangevuld met een campagne voor vergelijkbare doelgroepen:

Social netwerken zijn volgens de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door Google een belangrijk onderdeel van mond-aan-mond reclame. Met de mogelijkheden bij Facebook om een carrousel advertentie te maken waarbij er meerdere foto’s in één advertentie gebruikt kunnen worden kan de advertentie een bron van inspiratie zijn. Tevens zijn de mogelijkheden om vergelijkbare doelgroepen te targeten een goede uitbreiding op het huidig segment.

8. Stel een Google Display Network Retargeting campagne op met dynamische advertenties:

Geef consumenten die een product bekeken hebben een extra duwtje in de rug om over te gaan tot een aankoop. Maak daarom dynamische advertenties waarbij het product dat de bezoeker bekeken heeft, in de advertentie getoond wordt. Gebruik de productfeed van stap 5 om dynamische advertenties te genereren die op het Google Display Network weergegeven kunnen worden.

9. Zoek een externe partij dat CRM Retargeting aanbiedt:

Zet een eerste CRM Retargeting campagne op waarbij er ook geadverteerd kan worden naar offline klanten. Bij CRM Retargeting is het belangrijk dat het CRM-systeem van de webshop gekoppeld is aan het CRM-systeem van de offline meubelwinkel. Zo is de kans groter dat de advertentie die getoond worden ook echt nuttig zijn voor de consument.

10. Installeer een Analytics en een Heatmapping Tool:

Installeer een Analytics en Heatmapping Tool om op regelmatige basis de resultaten van de campagnes na te gaan. Maak een analyse van deze cijfers en ga na of de vooropgestelde doelen behaald zijn. Neem aan de hand van deze analyse strategische beslissingen om de retargeting campagnes te optimaliseren. Stel vervolgens nieuwe doelstelling op voor de volgende periode.

Blijf vervolgens altijd alles meten, evalueren en optimaliseren. Besteed een groter budget aan campagnes die het goed doen en overweeg alternatieve manieren voor de campagnes die het minder goed doen.

10-stappenplan retargeting