Structuur meubelsector in België

Volgens Jürgen Arnaut, zaakvoerder van HIMA NV, is de Belgische meubelsector niet te vergelijken met de markten van naburige landen zoals Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk. België is een vrij apart geval. Daar waar de meubelsector in de buurlanden sterk georganiseerd is in groeperingen, met of zonder franchisenemers, is dit in België minder het geval.

In België zijn er veel zelfstandigen in de meubelsector, dikwijls familiebedrijven die van vader op zoon overgedragen worden. In het buitenland treden zelfstandigen zeer snel toe tot een organisatie. In België gebeurt dit veel minder. Dergelijke organisaties bestaan hier wel maar de impact is niet zo groot. Veel buitenlandse bedrijven hebben vroeger geprobeerd om in België een meubelketen te plaatsen maar zijn hierin gefaald. Dit fenomeen zien we niet enkel in de meubelsector maar ook in andere sectoren zoals bijvoorbeeld de sanitaire sector, aldus Jürgen Arnaut.

Voor een bedrijf als Maxmeubel is iedere meubelzaak die binnen een straal van 40 à 50 km gelegen in principe een concurrent. Doordat het niet duidelijk is hoeveel verkopen webshops als Sofa.com, Furniture.com en Home24.com genereren is de impact van deze bedrijven moeilijk in te schatten.

 

De meubelsector online

Maxmeubel gaat akkoord met de stelling dat er een positieve evolutie richting e-commerce is in de meubelsector en dat online aanwezigheid een must is. Het is duidelijk dat als een meubelretailer op lange termijn goede resultaten wilt neerzetten, het ook op online verkopen zal moeten inzetten. Traditionele meubelzaken zijn echter nog niet mee met het online verhaal. Dit is voornamelijk te wijten aan de grote investeringen die hiervoor nodig zijn alsook de benodigde veranderingen in de organisatiestructuur.

Kijken we naar de resultaten van een onderzoek van Google naar de invloed van het internet bij de recente aankopen dan zien we dat 13% van de ondervraagden een product online leerde kennen en 30% het product online aangekocht heeft. Nog interessanter is dat maar liefst 51% van de respondenten online onderzoek hebben gedaan naar producten. Hieruit kunnen we afleiden dat het voor meubelzaken dus erg belangrijk is om reeds in een vroeg stadium van het aankoopproces duidelijk aanwezig te zijn.

invloed internet op recente aankopen home appliances zoals in meubelsector

Noot: deze cijfers zijn gebaseerd op de markt van huishoudelijke apparaten in België.

 

Nog interessante gegevens zijn op onderstaande grafiek te vinden. Van alle mensen (in België) die offline onderzoek hebben gedaan naar huishoudapparaten, heeft 77% van de ondervraagden de aankoop offline uitgevoerd. Interessant hier om te zien is dat 18% van de ondervraagden hun onderzoek offline deden om de producten nadien online aan te kopen. Dit is een indicatie naar de meubelsector toe dat er dus echt aan showrooming wordt gedaan en dat online aanwezig zijn geen overbodig luxe meer is.

waar kopen mensen hun producten na offline onderzoek

Noot: deze cijfers zijn gebaseerd op de markt van huishoudelijke apparaten in België.

 

Sociale media in de meubelsector

Voor elk bedrijf is mond-aan-mond reclame belangrijk. Zo ook voor meubelretailers. Hoewel mond-aan-mond reclame van persoon tot persoon in de fysieke wereld nog steeds garant staat voor 70% van de mond-aan-mond reclame, zijn sociale netwerken met 10% ook een belangrijk deel geworden.

mond-aan-mond reclame

Noot: dit zijn algemene cijfers over de volledige retailsector in België.

Helaas vergt sociale media veel tijd en is er volgens Maxmeubel iemand nodig dat hier constant mee bezig is zodat er geen berichten binnen komen die niet beantwoord worden. Het is moeilijk om te beslissen bij wie deze verantwoordelijkheid gelegd zal worden, hoeveel tijd hier in kruipt, etc. Toch zijn bedrijven als Maxmeubel er van overtuigd dat sociale media een belangrijk instrument kan zijn om mensen inspiratie op te laten doen. Helaas zijn veel meubelzaken hier nog niet voldoende mee bezig.

 

Smartphone- en internetgebruik in de winkel

 

Zowat 15% van de Belgische smartphone-bezitters, koopt niet in een winkel door een zoekopdracht met een smartphone, beweert een studie van Google. Dit is niet zo verwonderlijk als we kijken naar de volgende gegevens.

wanneer zoeken consumenten informatie in het aankoopproces

Noot: Gebaseerd op onderzoek bij smartphone gebruikers tussen 18 en 54 jaar die de laatste 6 maanden minstens 2 producten uit verschillende productcategorieën onderzocht hebben.

 

Uit deze gegevens blijkt namelijk dat 79% van de smartphone-gebruikers ook in de winkel zelf informatie opzoeken op hun smartphone. Onderstaande grafiek geeft dan weer duidelijk weer wat mensen juist zoeken wanneer ze onderzoek doen naar een product. Logischerwijs is de hedendaagse prijsbewuste consument dikwijls op zoek naar prijzen, promoties e.d.

welk informatie zoeken mensen wanneer ze onderzoek doen voor een retail product

 

We kunnen dus stellen dat heel wat consumenten reeds een smartphone gebruiken, zelfs in-store, om informatie op te zoeken, producten te vergelijken etc. maar dat de meubelretailers hier nog niet op voorbereid zijn. Een hele uitdaging dus voor de meubelsector om een gepaste manier hier de noden van de consumenten te vervullen.

 

 

 Lees hier verder over retargeting in de meubelsector