Over (i)Beacons

Beacons, ook wel iBeacons genoemd, zijn kleine apparaten die in een brick-and-mortar store kunnen geplaatst worden. Een beacon kan een interactie met de smartphone van een bezoeker van die winkel starten door middel van Bluetooth. Deze interacties worden getriggerd aan de hand van de locatie van de bezoeker. Beacons kunnen deze locatie tot op centimeters nauwkeurig bepalen. Op deze manier komen de online en offline wereld samen in een winkel.

Vereisten voor de werking van (i)Beacons

– De smartphone-eigenaar moet de app van de retailer geïnstalleerd hebben
– Op de smartphone moet bluetooth aanstaan: volgens Jeroen Lemaire, CEO bij InThePocket, zou ongeveer één op drie smartphone-eigenaars bluetooth aan laten staan
– De smartphone-eigenaar moet binnen het bereik van de beacon zijn: enkele centimeters tot 450 meter
– De smartphone moet beschikken over iOs 7 of hoger of Android 4.3. of hoger
– Bij een update van het besturingssysteem moet de gebruiker toestaan dat de locatie wordt bijgehouden

Mogelijkheden van (i)Beacons

Met (i)beacons kunnen notificaties op een smartphone getoond worden. Welke notificatie er getoond wordt, hangt af van welke bebeaconsacon er getriggerd wordt. Zo kan een beacon dat in de winkel aan de ingang hangt voorbijgangers laten weten dat er speciale promotie is op bepaalde producten. Ook een bericht bij een bepaalde productsoort is mogelijk waarbij het bericht meer informatie geeft over die producten.

(i)Beacons hebben nog een onderliggende functie. Het kan bijhouden waar mensen in een winkel het langste stilstaan, waar ze het snelst voorbijlopen, welke delen van de winkel ze passeren… Kortom, er kan een volledige analyse van de flow in de winkel gemaakt worden.

Voorbeelden gebruik van (i)beacons

In een luchthaven hangen er (i)beacons. Aan de hand van de locatie van de consument ebeacons_airportn de drukte in de luchthaven worden aangepaste notificaties gestuurd. Wanneer de consument nog ver van de gate verwijderd is en het erg druk is bij de douanecontrole zal deze een ander bericht krijgen dan wanneer de consument reeds bij de gate is.

Ook niet commerciële doeleinden zijn mogelijk zoals in een ziekenhuis. Er kan aan elke kamerdeur een beacon gehangen worden waarmee het medisch dossier van de patiënt opgevraagd kan worden.

Nog een goed voorbeeld is een interactief scherm op een autosalon dat andere dingen toont op basis van de persoon die voor het scherm staat. Zo kan een fan van luxueuze BMW’s op het scherm een BMW te zien krijgen en een aanhanger van Audi, Audi’s te zien krijgen. Dit alles is mogelijk met (i)beacons.

Ook in musea zijn er veel mogelijkheden om interactiviteit met de bezoekers aan te gaan. Zo is er een goede case van The Reference over hoe zij iBeacons hebben gebruikt om de geluiden van WO I te doen herleven door gebruik te maken van (i)Beacons.

 

Goede manieren om (i)Beacons in te zetten

Mits een doordachte aanpak kunnen er met (i)Beacons enorm interessante dingen gedaan worden. Echter, om de gebruikservaring voor de gebruiker te optimaliseren zijn hier wel enkele ‘regels’ aan verbonden. Zo is de impact van een (i)Beacon pas echt geslaagd wanneer dit een gevoel van gratificatie bij de gebruiker oproept. De gebruiker moet nut zien in de notificatie die op zijn of haar smartphone komt. Gebeurt dit niet, dan is de kans groot dat de gebruiker de applicatie zal verwijderen waarna er geen notificaties meer opgeroepen kunnen worden. Spam notificaties zijn dus uit den boze.

Verder is het belangrijk dat er frequency caps worden ingesteld op (i)Beacons. Dit wil zeggen dat er slechts een bepaald aantal keer een notificatie mag verstuurd worden naar eenzelfde gebruiker. Zo vermijd je dat mensen die regelmatig bij een winkel moeten passeren telkens een notificatie te zien krijgen.

Een goede manier om (i)Beacons in te zetten is om dit te koppelen aan een CRM systeem. Zo kunnen bepaalde berichten gepushed worden aan de hand van bijvoorbeeld de aankoopgeschiedenis van een persoon. Heeft deze persoon bij een vorig winkelbezoek luiers gekocht, dan is de kans groot dat deze persoon wel geïnteresseerd is in korting op babyvoeding. Voor dergelijke gelegenheden kunnen (i)Beacons een interessant marketinginstrument zijn.

 

De flow in een winkel analyseren met behulp van (i)Beacons

Met (i)Beacons kan de flow in een winkel geanalyseerd worden. Zo kunnen er uit die analyse conclusies genomen worden waarmee men producten kan verplaatsen om die producten een betere plaats te geven wat zou moeten resulteren in een hogere omzet. Het volgen van deze flows wordt ook gedaan in het winkelceflow_beacons_ltdpntrum Les Terrasses du Port in Marseille. Overal in het winkelcentrum zijn er in de gangen en boven winkelingangen kleine (i)Beacons verstopt. Niet alleen wordt de flow (om de rug van de consument om) geanalyseerd maar de consument wordt hierdoor ook geholpen. De (i)Beacons helpen namelijk met de navigatie in de app van Les Terrasses du Port als een soort van nauwkeurigere GPS.

 

Conclusie (i)Beacons

Het is duidelijk dat (i)Beacons erg veel mogelijkheden bieden. Echter, een verkeerde aanpak kan al snel resulteren in een negatief effect. Het is daarom zeer belangrijk dat er goed nagedacht wordt over wat de (i)Beacons moeten doen en vooral hoe ze kunnen leiden tot een betere ervaring voor de consument. Zonder een écht voordeel is het voor de consument niet interessant om gebruik te maken van de mogelijkheden van (i)Beacons en zijn deze bijgevolg de doorgaans grote investering niet waard.

 

 

Lees hier het 10-stappenplan voor retargeting (in de meubelsector)